Пошук

суботу, 29 жовтня 2016 р.

Використання педагогічної спадщини А.С. Макаренка в сучасному сімейному вихованні



Стаття присвячена вивченню спадщини українського видатного вченого-педагога за покликанням А.С. Макаренка у контексті розв’язання ним актуальних проблем сучасного сімейного виховання.
  Сім’я – найбільша вихователька підростаючих поколінь за всіх часів, у всіх народів, невтомна плекальниця високої духовності та гуманізму, національного духу, характеру, свідомості, психології і патріотизму. Справжня сім’я є совістю, честю, національною гордістю народу, нації, надбанням педагогічної культури людства. Життя у колі родини, серед рідних і близьких людей дає нам натхнення для щоденної творчої праці.

Сучасні сім’ї розвиваються в умовах нових протиріч суспільних ситуацій, що призводять до загострення сімейних проблем. Це зниження життєвого рівня, збільшення кількості неповних сімей, розлучень, прогалини у вихованні підлітків батьками, яких сьогодні турбує «добування хліба». Проте і в забезпеченій сім’ї підліток не завжди відчуває себе комфортно. За таких обставин гостро постає необхідність окреслення шляхів подолання цих проблем.
Конституція України, програма «Україна: 21 століття», Державна національна програма «Освіта» наголошують на потребі зміцнення української родини, охорони державою сім’ї, дитинства, материнства, батьківства; на рівності прав і обов’язків батьків і дітей; на тому, що національне виховання дітей і молоді, повинно формуватись на принципах єдності сім’ї та школи, наступність і спадковість поколінь, що дітям потрібно прищеплювати повагу до батька і матері.
Родина – це соціальний феномен, який виконує багато функцій. З-поміж них найбільш значущою є виховання дітей, про яке А. Макаренко писав: «Виховання є процес соціальний у найширшому розумінні цього слова».
«Наші діти – це майбутні батьки і матері, вони також будуть вихователями своїх дітей. Наші діти повинні вирости прекрасними громадянами, хорошими батьками і матерями. Але й це не все: наші діти – це наша старість. Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, це – наші сльози, це – наша провина перед іншими людьми, перед усією країною».
Ці слова, що давно стали крилатими належать А.С. Макаренку, учителю, практику і письменнику, але найперше і не змінно – вихователю юних.
А.С. Макаренко виходив з того, що сім’я є природним людським колективом. Виховання – це процес соціальний, у якому беруть участь люди, речі, явища, але перш за все і більше всього, люди. Із них на першому місці, як підкреслював Макаренко, батьки і педагоги.
А.С. Макаренко розглядав питання сімейного виховання з державної точки зору. Кожна сім’я повинна виховувати дітей відповідно до державних завдань. Батьки повинні добре знати і розуміти, що вони виховують дитину не тільки для своїх радощів. У сім’ї під їх керівництвом росте людина, яка повинна стати гідним громадянином своєї Батьківщини.
Відчутним є виховний вплив домашнього середовища, тобто сімейного оточення, а також оточення дитини поза школою (двору, вулиці), сусідів. Підтримуючи з ними добрі стосунки, батьки вводять дітей у громадське життя, навчаючи їх жити з людьми і для людей.
Родинна педагогіка вчить дітей вибудовувати розумні взаємини з однолітками у дворі. Тут дитина шліфує свій характер, позбувається недоліків, що не можливо за перебування її тільки в оточенні дорослих. Щоправда, на вулиці збираються не лише ідеальні діти. Тому в цій справі необхідно виявляти обережність. Однак надмірна обережність може зашкодити, оскільки взаємодія з однолітками сприяє фізичному, розумовому, духовному розвитку дитини і далеко не завжди псує її.
Певний позитивний виховний вплив на розвиток особистості мають і засоби масової інформації (телебачення, радіо, преса) як один з компонентів соціального оточення.
А.С. Макаренко вважав, що хороших людей можуть виховати лише щасливі батьки. Якщо до шести років дитина виховувалася правильно і в ній виховані певні звички активності і гальмування, то на таку дитину ніхто не вплине погано. Дуже шкідливо впливають на дітей сварки і роздратованість у сім’ї – ознака розпущеності, відсутності дисципліни, недоліків у світогляді. Повинна бути не лише чітка мета виховання, а й продумана деталізована програма виховання.
«Обов’язок батька перед дітьми – це особлива форма його обов’язку перед суспільством... Наша держава вимагає від нас правильного виховання майбутнього громадянина. Вона особливо розраховує на одну обставину... на батьківську любов. Моральна глибина і єдність сімейного колективного досвіду-абсолютно необхідна умова виховання.
На мою думку, ширшими виховними можливостями володіє багатодітна сім’я. В такій великій сім’ї ... буває шумно, діти пустують, труднощі, прикрощі, а все-таки діти виростають хороші, бо і дружба є, і радість – колектив є. Соціальна цінність становлення особистості дитини в багатодітній сім’ї полягає ще і в тому, що тут створюються сприятливі умови формування колективістської спрямованості особистості.
А батьки однієї дитини прагнуть забезпечити її всіма можливими благами, розвинути її здібності, але мало роблять для того, щоб відвернути розвиток егоїзму, черствості, споживацтва. Моральні якості дітей проявляються в повсякденному спілкуванні з молодими і старшими дітьми, ровесниками, дорослими, батьками. Постійні контакти з дорослими і батьками призводять до того, що одинаки звикають до поступливості дорослих, переймають у них манеру стосунків з оточуючими. А.С. Макаренко звертав увагу на те, що майже виключно одинакам властивий найбільш розгнузданий егоїзм, що руйнує не тільки батьківське щастя, а й успіхи дітей. Одинакам важче вступати в контакти з ровесниками, оскільки їм доводиться долати певні психологічні протиріччя. Осмислення цих думок А.С. Макаренко дає можливість учителям і батькам втілювати їх у практичну діяльність, спрямовану на формування в одинаків доброти, бажання прийти на допомогу іншому, поваги до людей.
Великої уваги у своїй педагогічній діяльності приділяю актуальній сьогодні проблемі – вихованню дітей у неблагополучних сім’ях. Неблагополучною є сім’я, яка через об’єктивні або суб’єктивні причини втратила свої виховні можливості, унаслідок чого у ній склалися несприятливі умови для виховання дитини.
Неблагополучними є сім’ї зі стійкими конфліктами у взаєминах між членами подружжя, батьками і дітьми; сім’ї з алко- чи наркозалежними членами; сім’ї з низьким морально-культурним рівнем батьків; сім’ї з насильством щодо членів родини; сім’ї, де є засуджені чи ув’язнені; сім’ї,  де є серйозні прорахунки у вихованні дітей.
Проте на думку А. Макаренка, причини цього явища криються в середині самої сім’ї, у неправильних, педагогічно недоцільних діях батьків у процесі виховання.
Однією з основних причин виникнення труднощів у вихованні, є відсутність усвідомленої батьками виховної мети. За моїми спостереженнями, у багатьох сім’ях відбувається просте «проживання поруч» батьків і дітей. У батьків відсутня певна мета, і відповідно, виховна програма. Звичайно, таке ставлення призводить у результаті до випадкових і непередбачуваних явищ, а батьки дивуються тому, що у них виросли «погані діти». Проте жодну справу не можна виконати добре та якісно, якщо невідомо, чого хочеш досягти. Тому А. Макаренко радив батькам перш за все чітко з’ясувати, які саме якості вони хотіли б виховати у власній дитині.
Отже, у процесі соціалізації головне місце займає вміння особи контактувати і співпрацювати з іншими. Саме тому колективне виховання є основою правильного виховання, адже особа засвоює норми і правила колективу, суспільний досвід, вчиться регулювати свою поведінку тощо. Людина в колективі – це людина в суспільстві. Знання теорії та практики колективного виховання є особливо важливим для педагогів у здійсненні їхньої діяльності. Вмінні допомагати і бути провідником у процесі соціалізації.
В успіху сімейного виховання вирішальним є активне, постійне, цілком свідоме виконання батьками їх громадянського обов’язку перед суспільством. Там, де цей обов’язок реально переживається батьками, де він становить основу щоденного їх самопочуття, там він неминуче спрямовує і виховну роботу сім’ї, і там неможливі ніякі провали і ніякі катастрофи.
Я вважаю, що вирощування і виховування дітей – це велика, серйозна і дуже відповідальна справа, і ця справа, звичайно, важка. Відбутися тут легким трюком не можна, якщо ви народили дитину,- це значить набагато років вперед ви віддали їй все напруження своєї думки, всю свою волю і всю свою увагу. Ви повинні бути не тільки батьком і шефом своєї дитини, ви повинні бути ще й організатором свого власного життя, бо поза вашою діяльністю як громадянина, поза вашим самопочуттям як особи – не може існувати й вихователь.
А.С. Макаренко зробив великий внесок у розвиток педагогіки. Розроблені та випробувані ним на практиці у багаторічній педагогічній діяльності педагогічні основи формування особистості людини нового суспільства, визначення ролі колективу та праці в цьому складному та тривалому процесі, лягли наріжними каменями до фундаменту нашої педагогіки.
Макаренко незабутий у сьогоднішній дні. Його досвід та спадщину вчителі нашої школи використовують і сьогодні. Його ідеями пронизаний весь виховний процес. Але поза сумнівів перед українським макаренкознавством стоять досить складні завдання, пов’язані із подальшим просуванням в опановуванні спадщини класика педагогіки. Вчителі і сьогодні повинні досліджувати Макаренка, систематизувати досвід великого педагога.
Ми гордимось тим, що маємо можливість пізнавати педагогічну спадщину великого творця, педагога, класика ХХ століття. Макаренко – це не минуле, а сьогодення.

2 коментарі:

  1. Актуально, пізнавально і вичерпно. Створення сімейних цінностей вкрай важлмве у взаємовідносинах батьків та дітей.

    ВідповістиВидалити