Компетентнісний підхід у навчанні
є актуальною проблемою сьогодення, особливо у початковій школі. Мета
педагогічної діяльності вчителя – сформувати компетентну особистість молодшого
школяра на основі розвитку пізнавального інтересу, навчити самостійно мислити,
озброїти необхідними для цього знаннями, вміннями та навичками.
Основною формою навчання є урок.
У сучасній школі роль учителя в навчальному процесі полягає не лише в тому, щоб
передати дітям певну суму знань, а й у тому, щоб активно залучати їх до
пізнавальної діяльності, до активної співпраці, учити здобувати знання,
формувати ціннісні ставлення.
Міцні знання – це результат
наполегливої праці. Як заохотити до такої праці, виробити звичку до неї, навчити
вміло долати труднощі, що виникають у процесі опанування знань?
Усім відома істина – діти
початкових класів люблять учитись, але часто забувають: діти люблять учитися
добре! І тому головне завдання учителя створити умови, що забезпечать дитині
успіх у навчанні, відчуття радості від того, що я «знаю», «вмію».
За Державним стандартом
початкової загальної освіти, навчання ґрунтується на засадах особистісного
зорієнтованого і компетентнісного підходів.
З багаторічного вчительського
досвіду відомо, що у кожної дитини поступово формується здатність і прагнення
копіткої роботи. Одному це вдається легше, іншому важче. Але кожний наступний
крок, який зробила дитина, заслуговує на похвалу, важливо переконати її в тому,
що вона здатна на більше. Учителеві потрібно організувати навчальну діяльність
таким чином, щоб кожен відчув силу успіху, що надихає. Адже саме невдачі в
навчанні призводять до того, що учень починає втрачати віру в себе, в
свої можливості. І педагог повинен вчасно підтримати учня, похвалити навіть
за незначний крок до пізнання.
Сьогодні необхідно, щоб учні не
просто запам’ятовували навчальний, а запитували, досліджували, творили,
розв’язували, інтерпретували та дебатували за його змістом, тому що учні, які
мислять критично, зазвичай навчаються з інтересом.
Сучасна школа повинна не тільки
давати знання, уміння, навички, а й розвивати учня як гармонійну особистість,
здатну до безперервного вдосконалення шляхом самоосвіти. Компетенція – це
суспільна норма, вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи
діяльності, певний досвід.
Компетентність – це здатність
застосовувати набуті знання, вміння, навички, способи діяльності, власний
досвід у стандартних ситуаціях з метою розв’язання певних життєво важливих
проблем.
Ключові компетентності формуються
в процесі реалізації цілісного змісту освіти загальноосвітньої школи.
Вони належать до надпредметного
рівня змісту освіти, є визначальними, характеризуються до певної міри
універсальністю. За визначенням учених, кожна ключова компетентність – це
об’єктивна категорія, що фіксує суспільно визначений комплекс певного рівня
знань, умінь, навичок, ставлень, які можна застосувати в широкій сфері
діяльності людини.
Ключова компетентність вміння
вчитись виявляється у здатності учня організувати і контролювати свою
навчальну діяльність. Ця компетентність реалізується на уроках шляхом
формування мотивації навчання і здатності:
-
організувати
свою працю для досягнення результату;
-
виконувати
розумові операції й практичні дії;
-
володіти
уміннями й навичками самоконтролю та самооцінки.
Ключова компетентність
– спеціально структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість
ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до
загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Ключові компетентності:
•
вміння
вчитися;
•
загальнокультурна;
•
громадянська;
•
здоров’язбережувальна;
•
компететності
з ІКТ;
•
соціальна.
Вміння вчитися - учень вміє вчитися,
якщо він визначає сам або приймає мету, яку ставить вчитель, відповідно до неї
планує і виконує необхідні дії, контролює та оцінює свої результати.
Ядром цієї компетентності
у початкових класах є оволодіння молодшими школярами заганонавчальними вміннями
і навичками:
-
навчально-організаційними;
-
загальномовленнєвими;
-
загальнопізнавальними;
-
контрольно-оцінними.
Немає коментарів:
Дописати коментар